Het is in Nederland bijna normaal om meer dan 1 fiets te bezitten. Het hangt er wel een beetje van af waar je woont en hoe vaak je de fiets gebruikt, in wat voor vorm dan ook. De meest gebruikelijke combinatie is één fiets voor de alledaagse dingetjes en één fiets voor recreatieve doeleinden. Ook dat is weer vooral afhankelijk van de instelling die je bijvoorbeeld hebt tegenover het recreatieve gedeelte, want een degelijke stadsfiets met versnellingen kan uitstekend dienen voor rustige toertochtjes door de omgeving. De wat sportievere medemens heeft dan liever een type fiets met wat meer mogelijkheden, zoals dunnere of juist dikkere banden (fietscross), racezadel en stuur, meer versnellingen, alles om meer snelheid te creëren. Voor je in Eindhoven één of meerdere fietsen aan wilt schaffen kan het dus geen kwaad precies vast te stellen wat je van de fiets wilt, waarvoor hij gaat dienen, of het algemeen is of specifiek van doel. Eindhoven is namelijk een behoorlijk grote stad, waarin je overigens uitstekend met de fiets uit de weg kunt, zowel binnen als buiten de stadsgrenzen. Je zult dus maar al te vaak tot de conclusie komen dat het niet geheel onverstandig is meer dan één fiets te bezitten. Daarbij is het vooral economisch verantwoord de diverse aankoopmogelijkheden onder de loep te nemen. Soms geeft de koop bij een tastbare fietsenzaak voordelen die passen bij de behoefte van een bepaalde fiets. Andere keren kan een online fietsenzaak als www.city-bikes.nl je beter verder helpen bij de aanschaf van een nieuw rijwiel.
Fiets 1: de degelijke stadsfiets
Van de drie mogelijke fietsen is dit het rijwiel dat je verreweg het meeste gebruikt. Indien je niet te ver van je werk woont, is het een uitstekende manier van woon-werkverkeer en vaak even snel of zelfs sneller dan met de auto of openbaar vervoer. Daarnaast is deze fiets in te zetten voor de sportvereniging, boodschappen doen en familie- of vriendenbezoek niet al te ver weg. Normaal gesproken is dit een niet al te complexe, stevige fiets, 3 versnellingen, trommelremmen, bagagedrager achter en mogelijk voor. Naast een standaard goedgekeurd degelijk fietsslot schroef je de beveiliging op met een eveneens goedgekeurd hang- of kettingslot. Veel mensen zouden zich bij de keuze van een dergelijke fiets wenden tot de plaatselijke, dichtstbijzijnde fietsenboer, zeker met het zicht op de makkelijk bereikbare serviceopties. Kijk je echter op de site van www.city-bikes.nl , dan zie je dat zij een enorm aanbod hebben, die aan alle verwachtingen van een goede stadsfiets voldoen en dat tegen uitermate scherpe prijzen.
Fiets 2: de recreatieve fiets
Zoals eerder vermeld zijn er hier twee mogelijkheden: een goede, stevige doch alledaagse fiets voor niet al te intensieve toertochtjes en de sport- of racefiets, kinderfiets. De omgeving van Eindhoven biedt daarvoor een schat aan opties: bos, heide, open weidelandschappen en vooral, heel veel goede beschikbare fietspaden. Je kunt hiervoor je stadfiets gebruiken, maar misschien is een fiets met wat meer technische mogelijkheden. Zoals meer versnellingen of zelfs een derailleur, een betere keuze. Op de site van city-bikes kun je alle specificaties, die je zoekt, invullen en dan kom je vanzelf bij de ideale fiets aan. Uiteraard heeft Eindhoven ook tal van fietswinkels, maar waarom meer geld uitgeven dan nodig.
Fiets 3: de uitgaansfiets
Als je een fiets in Eindhoven wilt kopen, kan het geen kwaad er eentje aan te schaffen, speciaal voor de binnenstad als je in het weekend gaat stappen. Ideaal is een goedkoop model zonder poespas, maar goed genoeg om je naar het café en weer naar huis te brengen. Het klinkt vervelend maar fietsen worden nou eenmaal gestolen en Eindhoven is daarin geen uitzondering. Ideaal is een goedkoop tweedehandsje of een bijzonder scherp geprijsd modelletje bij city-bikes. Om toch de kans op diefstal zo goed mogelijk tegen te gaan, verkopen zij ook goedgekeurde extra sloten.
Het nut van versnellingen bij de drie fietsen
Nederland is over het algemeen een vlak land, dus zou je zeggen dat versnellingen niet echt nodig zijn. Toch zullen daar Limburg, de Veluwe, de Utrechtse Heuvelrug, de Posbank bij Arnhem, wat bulten in Drenthe en uiteraard de duinen het niet mee eens zijn. En dan heb je ook nog de wind natuurlijk! Eindhoven en omgeving zijn echter wel vlak, dus geldt hier alleen de windfactor en soms is het dan heel prettig als je even een tandje lichter kunt schakelen. • Soorten versnellingssystemen Er zijn twee soorten versnellingen, maar beiden werken op het principe van verandering van tandwielen. o Naafversnelling Dit is een ingenieus systeem van tandwielen die in de naaf van het achterwiel is weggewerkt. Het mechanisme wordt ook wel planeetwielmechanisme of planetair stelsel genoemd, omdat er een aantal verstelbare tandwielen rondom een centraal tandwiel draaien. Het gehele systeem wordt aangestuurd door een zogenaamde versteller, dat is het apparaatje dat op het stuur is gemonteerd en met een kabel verbonden is met het versnellingssysteem in de naaf. De meest bekende versteller is die met het handeltje dat je naar boven of onder klikt voor meestal drie versnellingen. Tegenwoordig kun je zelfs een naafversnelling, tegen een aardige meerprijs natuurlijk, tot wel 14 versnellingen krijgen. o Derailleurversnelling Hierbij zitten de tandwielen naast elkaar tegen het achterwiel gemonteerd en wordt met de versteller de ketting over die tandwielen verplaatst tot de juiste versnelling is gevonden. Naafversnellingen vindt men meestal op gewone fietsen, terwijl de derailleurversnelling terug te vinden is op sport- en racefietsen. Omdat de naafversnelling afgeschermd is, is ze minder onderhevig aan vuil en slijtage. Verstellers worden voor beide systemen steeds moderner en soms volledig weggewerkt in het stuur zelf. • Stadsfiets In principe is een 3-naafversnelling meer dan genoeg, maar als je wat meer en langer fietst, kun je ook kiezen voor 6 of 7 versnellingen. • Recreatieve fiets Voor toertochtjes werkt de 3, 6 of 7 naafversnelling uitstekend, maar als je het meer op snelheid wilt met wat meer mogelijkheden kun je misschien beter kiezen voor een derailleurversnelling. • Uitgaansfiets Eigenlijk heb je hier geen versnellingen voor nodig. Nog even dit: het gebruik van versnellingen is een kwestie van evenwicht zoeken tussen kracht en souplesse. Veel mensen denken dat ze harder gaan bij een zwaardere versnelling, maar dat kan ook wel eens te veel kracht kosten. Begin altijd met een versnelling die je soepel rond kunt draaien en naarmate de omstandigheden het toelaten, of je gewoon sterker wordt, kun je gaan opschakelen en toch met veel plezier blijven rondfietsen. Vraag gerust www.city-bikes.nl om meer informatie.