Op een scooter, die de meeste mensen en bewakers als 'schattig' beschouwen, kun je je meestal op een uitstekende plek voor de deur wurmen. Aangezien de meeste scooters bijna volledig in de carrosserie zijn ingesloten, voel je je niet zo slecht om ze op straat te laten staan als jouw garage al vol is. Als je al een garage hebt. Af en toe even snel afspuiten is alles wat een typische e-scooter Eindhoven vraagt. Misschien af en toe een beetje wax als je wilt dat het mooi blijft. Degenen met kleine 12-inch wielen missen stabiliteit, vooral op hobbelige oppervlakken. Een groot deel van de stabiliteit van een motorfiets komt van het gyroscopische effect van de twee grote wielen die ronddraaien, en hoe sneller je gaat. Het is duidelijk dat kleinere wielen bij lagere snelheden minder gyro bieden. Ook bij hogere snelheden. Als je elke dag met 130 km/u heel ver reist, is een scooter met 12 inch wielen niet optimaal. En dat gezegd hebbende, de Vespa 300 op zijn 12-inchers won een paar jaar geleden het Handling-gedeelte van onze nieuwste scooters hootout.
Handling, front-end gevoel, gebrek aan
Ook hebben scooters met hun aandrijflijnen laag en naar achteren gemonteerd minder gewicht op hun voorbanden. Dat vertaalt zich in een gebrek aan stuurgevoel en feedback, en maakt scooters minder snel als puur sportgereedschap op bochtige wegen. Afhankelijk van de moer achter het stuur natuurlijk. Voor ons geld is alles minder dan ongeveer 300 cc te klein om het te verwarren met SoCal-snelwegverkeer, en scooters kleiner dan 150 cc zijn verbannen uit veel Golden State-snelwegen. Maar als je alleen over lokale wegen gaat, is alles mogelijk. Zelfs scooters van 50 cc kunnen jou tot 40 of 50 mph vervoeren. Kortom, als je het op een motorfiets kunt, kun je het ook op een scooter doen. Alleen goedkoper en langzamer.
Uiteindelijke analyse
Wat is het oude gezegde? Snelheid kost geld, hoe snel wil je gaan? Die stelregel geldt vanaf het moment van aankoop tot het moment van verkoop. Hoe krachtiger of hoe groter de motorfiets, hoe meer je betaalt. Hoe meer brandstof je verbruikt en hoe meer banden, remblokken, olie en andere vervangende artikelen je verbruikt. Het is waar, motorrijders lopen ongeveer 34 keer meer kans om op de weg te overlijden dan automobilisten, en veel mensen begrijpen niet waarom je het risico zou nemen. Dezelfde mensen vinden je Vespa schattig en willen een ritje maken. Maar grotere motorfietsen zijn eigenlijk minder snel betrokken bij crashes, dus misschien is dit eigenlijk een motorfiets Pro.